IDA MADSEN FØLLING
Crome Yellow
08.01 - 30.01.22
(English translation below)
Der, litt lenger nede, flyter Crome. Hun sakner farten, utsikten til Crome er behagelig å sveve over. Undersiden er badet i fullt sollys, metallet gløder. Krumme linjer, i gult og oransje, skarpt avtegnet mot svart stjernehimmel, mykt og majestetisk på samme tid.
Cromes saktegående kurs med solen under seg, minner om planetenes bevegelse rundt stjernene. Deres bane betinges av at rommet krummer seg der hvor det finnes materie. Solen krummer rommet rundt seg, og lyset slutter å bevege seg i en rett bane og bøyer av.
Ett bratt, hodestups dykk og et sug i magen før hun 5 minutter senere passerer gjennom den åpne hovedporten. Ingen i syne, men da kan hun få gleden av å overraske dem.
Men ingen blir overrasket, det er ingen å overraske. Alt er stille. Hun går fra rom til tomme rom, studerer instrumenter, møbler og spor av aktivitet. Det er det lange galleriet med sine utskjæringer langs buegangene. Den panelkledde stuen og den forlatte frokostsalen med blekgule sitroner på veggene. Det er fint å få muligheten til å gå slik å bare ta det inn, observere og studere. Hvordan ville hun befolket disse rommene og hallene?
(Fritt etter «Ankomsten til Crome», kapittel 1, Crome Yellow av Aldous Huxley, 1921)
Ida Madsen Føllings separatutstilling Crome Yellow viser 10 tegninger, utført i tusj, tørrpastell og akvarell, som henger fra stålskinner i galleriets vinduer. 5 malerier, i akryl på panel i helstøpt akrylgips, vises stående på en hylle, lent mot galleriets langvegg.
Visualiteten i Føllings tegninger spenner mellom fjern fortid og fjern fremtid, mellom mikrobakteriell ursuppe og fremmede livsformer fra fjerntliggende galakser. Billeduttrykket favner ulike tidsforståelser fra tilblivelse og det før-språklige, til modernisme og informasjons-teknologiens billedflommer.
Crome Yellow´s ideramme er en sammenstilling av utstillingstittelens referanse til Aldous Huxleys debut-roman fra 1921, en satire omhandlende den unge, fattige og naive poeten Denis´ besøk til det herskapelige landstedet ved navn Crome, og sci-fi-sjangerens visualitet, filmmusikk og forestillingshorisonter.
Ida Madsen Følling (f. 1983) har en MFA fra Statens Kunstakademi (2013). Hun hadde sin første separatutstilling, Restless Fixtures, på Elephant Kunsthall i 2017. I 2021 gjorde hun duo-utstillingen DOMESTISISME med Markus Li Stensrud på Podium, Oslo og separatutstillingen Ytre Rom på Kunstnerforbundet. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet: Tegnetriennalen, Kunstnernes hus 2019, Sandefjord kunstforenings prisutstilling 2019, Romantic Rocks, Podium, Oslo 2018, The Oslo Museum of Contemporary Art, Kunsthall Oslo 2017, Herfra, KUBE, Ålesund 2015, Dating Service, Autocenter, Berlin 2014. Følling har arrangert flere kollektivutstillinger, sist Et Kollektivt Kaosmos i samarbeid med Markus Li Stensrud på Kunsthall Oslo i 2020. Følling er en av tre kunstnere som har fått i oppdrag å utsmykke det nye Tøyenbadet som åpner i 2024. Fra 2019 – 2022 er hun tildelt atelier i Oslo Rådhus. Crome Yellower hennes tredje separatutstilling.
__________________________________________________________________________________________________________________________________
There, a little further down, floats Crome. She reduces her speed, the view of Crome is pleasant to soar over. The underside is bathed in full sunlight, the metal glows. Curved lines, in yellow and orange, are sharply drawn against the black starry sky, soft and majestic at the same time.
Crome's slow course, with the sun underneath, is reminiscent of the movement of the planets around the stars. Their orbit is conditioned by the space curving where there is matter. The sun curves the room around itself, the light stops moving in a straight path and bends off.
One steep head-dive as her stomach deeply sinks, and 5 minutes later she passes through the open main gate. There is no one in sight, but that way she can have the pleasure of surprising them.
But no one is surprised; there is no one to surprise. Everything is quiet. She goes from room to empty room, studying instruments, furniture and traces of activity. There is the long gallery with its carvings along the archways. The wood-paneled drawing room and the abandoned breakfast room with pale yellow lemons on the walls. It's nice to have the opportunity to move around freely, just to take it all in, observe and study. How would she populate these rooms and halls?
(Freely adapted from “The Arrival to Crome”, Chapter 1, Crome Yellow by Aldous Huxley, 1921)
ISCA Gallery is proud to present Ida Madsen Følling's solo exhibition titled Crome Yellow. The show includes 10 large scale drawings, made in ink, dry pastel and watercolour, hung from steel rails in the gallery's windows. 5 paintings, in acrylic on panel in fully cast acrylic plaster, are shown standing on a shelf, leaning against the gallery's long wall.
The visual language found in Følling's drawings range from the distant past and the far-off future, between micro-bacterial primordial soup and alien life forms from distant galaxies. Her enigmatic imagery embraces different notions of time, from creation and the pre-linguistic, to modernism and information technology’s deluge of images.
Crome Yellow's conceptual framework is a juxtaposition of the exhibition title’s reference to Aldous Huxley's debut novel from 1921; a satire about the young, poor and naive poet Denis' visit to the stately country house named Crome; and the sci-fi genre's visuality, music scores and imaginary horizons.
Ida Madsen Følling (b. 1983) holds an MFA from the Norwegian Academy of Fine Arts (2013). She had her first solo exhibition, Restless Fixtures, at Elephant Kunsthall in 2017. In 2021 she held the duo exhibition DOMESTICISM with Markus Li Stensrud at Podium, Oslo and the monumental solo exhibition Ytre Rom at Kunstnerforbundet. She has participated in a number of group exhibitions, including: Tegnetriennalen, Kunstnernes Hus 2019; Sandefjord Kunstforenings Prisutstilling 2019; Romantic Rocks, Podium, Oslo 2018; The Oslo Museum of Contemporary Art, Kunsthall Oslo 2017; Herfra, KUBE, Ålesund 2015; Dating Service, Autocenter, Berlin 2014. Følling has arranged several group exhibitions, most recently A Collective Chaos in collaboration with Markus Li Stensrud at Kunsthall Oslo in 2020. Følling is one of three artists who have been commissioned to decorate the new Tøyenbadet which opens in 2024. From 2019 - 2022 she has been awarded a studio in Oslo City Hall. Crome Yellow is her third solo exhibition.
Photos by Julie Hrnčířová