PC213434.jpg

THOMAS HESTVOLD
Fem nye malerier
14.01 - 13.02.21


Våren 2016 hadde jeg et gjesteatelier i Paris.  Å male der var utelukket ettersom man sov og spiste og pustet i ett og samme rom, så jeg tegnet.  Da oppholdet var over, kom jeg hjem med over 50 tegninger som var basert på skyer, steiner, klipper og trær; former jeg hentet hos noen av de store romantikerne, Dahl, Friedrich, Balke osv.  Min mor var på den tiden havnet på sykehjem.  Hun var alltid interessert i hva jeg holdt på med, så selv om hun var ikke lenger oppfattet alt helt klart og nærmet seg slutten, tok jeg med en del tegninger for å vise henne.  Dette med romantikerne, min interesse for forestillingen om det sublime og vårt endrede forhold til naturen visste jeg at det ikke var noen vits i å bringe på banen.  Helt på egenhånd gikk hun inn i dem fra en annen kant.  «Den blå lider ingen nød, ser jeg, men jeg er ikke sikker på om den brune klarer seg». «Den oransje klemmer på den rosa, men det går bra med den allikevel». «De grønne har det fint sammen».  De abstrakte feltene ble animert og personliggjort. Det var overraskende og veldig annerledes enn jeg selv kunne snakket om arbeidene.  Men det slo meg at dette språket, som jeg vil kalle det, antakelig var nærmere den faktiske virkemåten til bildene enn mitt eget. Når en farge skal bli til og legges ved siden av eller over en annen betyr den alltid noe.  En annen farge ville hatt en annen betydning på det samme stedet.  En annen mengde av den samme ville også betydd noe annet og brakt fram en annen erfaring eller stemning.

Thomas Hestvold (f. 1957 i Oslo) bor og arbeider på Vestre Sandøya ved Tvedestrand. Han har sin kunstutdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim, Kunsthøyskolen i Bergen og School of Visual Arts, New York. Tidligere har han stilt ut hos Galleri Wang og Galleri Christian Dam samt i en rekke gallerier landet rundt siden 1990. Hans forrige separatutstilling i Oslo var i Kunstnerforbundet (2018).  Senere gruppeutstillinger: 26 Kunstnere 26 år, Bomuldsfabriken, Arendal (2020), Topografi over det delvis dunkle, Kristiansand Kunsthall (2019), Fenn/ Hestvold/Kenny Skjerve/Harrington, Sandefjord Kunstforening (2018), Fenn/Hestvold, Bærum Kunstforening (2018).  Hestvold har utført en rekke offentlige kunstprosjekter bl.a. Bøler Kirke i Oslo, Norges Ambassade i Brüssel, Utenriksdepartementet og Juridisk Fakultet i Bergen. Hestvold er representert i flere offentlige samlinger bl.a. Nasjonalmuseet, KODE, Rogaland Kunstmuseum og Sørlandets Kunstmuseum.

www.thomashestvold.no

Five new paintings

In the spring of 2016, I had a guest studio in Paris. Painting there was out of the question as one slept, ate and breathed in the one and same room, so I drew. When the stay was over, I came home with over 50 drawings based on clouds, rocks, cliffs and trees; forms I picked up from some of the great romantics; Dahl, Friedrich, Balke, etc. My mother was in a nursing home at the time. She was always interested in what I was doing, so even though she no longer understood everything clearly and was nearing the end, I brought some drawings to show her. This thing with the romantics; my interest in the notion of the sublime and our changed relationship with nature, I knew there was no point in bringing to her attention. All on her own, she approached the drawings from another angle. "The blue one does not suffer any hardship, I see, but I'm not sure if the brown one will make it." "The orange one squeezes the pink, but it will manage anyway." "The greens are fine together.” The abstract fields were animated and personalized. It was surprising and very different than how I could speak about the works myself. But it struck me that this language, as I would call it, was probably closer to the way the images actually worked than my own. When a color is to be created and placed next to or over another, it always means something. A different color would have a different meaning in the same place. Another amount of the same would also mean something else and bring out a different experience or mood.

Thomas Hestvold (b. 1957 in Oslo) lives and works on Vestre Sandøya, a small island off the southern coast of Norway. He has received his artistic education from the Art Academy in Trondheim, the Bergen Academy of the Arts and the School of Visual Arts, New York. Since 1990 he has exhibited in many galleries around Norway including Galleri Wang and Galleri Christian Dam. His last solo exhibition in Oslo was at Kunstnerforbundet in 2018. Other recent exhibitions include: 26 Artists 26 years, Bomuldsfabriken, Arendal (2020); Topography of the partially obscure, Kristiansand Kunsthall (2019); Fenn / Hestvold / Kenny Skjerve / Harrington, Sandefjord Kunstforening (2018), Fenn / Hestvold, Bærum Kunstforening (2018). Hestvold has carried out a number of public art commissions including the Bøler Church in Oslo, the Norwegian Embassy in Brussels, the Ministry of Foreign Affairs and the Faculty of Law in Bergen. His works are included in important collections such as The National Museum of Norway, KODE, Rogaland Art Museum and Sørlandets Kunstmuseum.

Photos by Julie Hrnčířová

Exhibition review - https://kunstavisen.no/maleriets-mange-sprak

Morgentåke (2021) - Olje og akryl på lerret / Oil and acrylic on canvas - 205 x 310 cm
Kr. 140.000

Grotten II (2021) - Olje og akryl på lerret / Oil and acrylic on canvas - 196 x 182 cm
Kr. 95.000

Den flyvende hollender (2021) - Olje og akryl på lerret / Oil and acrylic on canvas - 58 x 46 cm
Kr. 22.000

Klippen VIII (2021) - Olje og akryl på lerret / Oil and acrylic on canvas - 212 x 178 cm
Kr. 105.000

Månenatt IX (2021) - Olje og akryl på lerret - 52 x 62 cm   Kr. 20.000

Månenatt IX (2021) - Olje og akryl på lerret - 52 x 62 cm
Kr. 20.000

Thomas Hestvold

Photography by Julie Hrnčířová